merledejong.reismee.nl

Dag 2

Gisteren mocht ik bij het vliegveld van Accra geen enkele foto maken. Dat vond ik erg jammer.

Om 06:30 gaat mijn wekker. Ik heb lekker geslapen en ben maar één keer wakker geworden door de hitte. Heel de nacht was het 24 graden. Ik doe mijn deur open en loop op de gang. Tegen iedereen zeg ik: Good morning!

Ik verbleef voor de eerste nacht bij Tina. Tina heeft drie honden, die mij overal naartoe volgen. In de keuken vraag ik aan één van Tina's werknemers of ik haar met iets kan helpen.

Er komt een man binnen, waarmee ik in gesprek raak. Hij komt uit Zweden. Hij is 34 jaar oud en geeft geschiedenis les op de middelbare school. Hij is hier een maand lang geweest om les te geven. Vandaag gaat hij naar huis. Hij vertelt me dat ik ook de nacht vóór mijn vertrek bij Tina zal slapen.

Met diezelfde man ga ik ontbijten. Er is brood, een gebakken ei, een soort la vache qui rit en wel 10 soorten oploskoffie. Het brood smaakt totaal anders dan het brood dat we in Nederland gewend zijn. Het is super zacht en zoet... en valt als een blok op je maag. Het was een goed ontbijt!

Nu is het 08:30 en ik zit op mijn kamer op Dennis te wachten. Samen gaan we naar de kerk.

Van 09:00 tot 12:30 ben ik bij de kerk geweest. Wauw! Wat een mooie (en lange!) dienst. De mensen waren super vriendelijk. Ze lieten mij een aantal stukjes uit de Bijbel voorlezen en ik moest naar voren komen om mezelf voor te stellen. Dennis liep daarna met mij mee zodat ik weer veilig bij Tina zou komen.

Onderweg naar Tina miezerde het. Dennis had een paraplu bij zich en hij stond er op dat ik die dan ook zou gebruiken. Ik zei dat dat niet hoefde, omdat het in Nederland ook zo vaak miezerde. Hij keek me raar aan, alsof hij bang was dat ik zou smelten van die miezer, haha!

Ook heb ik onderweg allerlei indrukwekkende dingen gezien. Mooie natuur, maar heel veel plastic en andere troep op de grond. Om de zoveel meter zijn kippen en honden te vinden. De honden zien er bijna allemaal hetzelfde uit.

Eenmaal terug bij Tina krijg ik mijn lunch geserveerd. Het was heerlijk! Jollof rijst met een stuk gebakken kip, groene salade en super verse ananas. Nu ben ik weer op mijn kamer.

NB. Het is nu rain season!

14:20 William en Dennis komen de zweedse man en mij ophalen. Eerst rijden we naar een hotel, waar ik 3 nachten zal verblijven. Hier ga ik ook een nederlandse familie ontmoeten. De familie gaat naar hetzelfde project.

Tot nu toe opvallend: Beide kamers zijn ontzettend groot. De kamer die ik heb in het Richmens Hotel is luxe. De airconditioning werkt perfect, er is geen stofje of insect te vinden, ik heb een prachtig uitzicht en ook een televisie. Ik moet op mijn kamer blijven en rond 18:00 moet ik beneden zijn voor het diner. Tot nu toe is er niets mis met de toiletten. Een mega belangrijk item voor mij is de hand sanitizer die ik heb gekocht. Nu zit ik op bed. Echt een mega bed! Er kunnen met gemak drie mensen in liggen. Ik heb hier ook een bureau en een comfortabele bank.

NB. De matrassen en kussens in Ghana zijn erg stevig en comfortabel. Ik heb het echt naar mijn zin. Wat me vandaag echt is bijgebleven is de kerkdienst. De mensen hier zijn super gelovig, liefdevol en vrolijk. Tijdens de dienst moesten we vaak en lang staan en klappen. Dansen en zingen is bij de ghanese kerkdiensten heel belangrijk. Van iedereen kreeg ik te horen dat ik altijd welkom ben en dan ook iedereen wilde met mij handen schudden.

Ik heb besloten dat ik hier een Bijbel ga kopen, de mensen hier hebben mij enorm geïnspireerd. Het was een kleine openlucht kerk, met voorin alleen een tafel in het midden en overal in de kerk plastic stoelen. De mensen zijn God voor alles ontzettend dankbaar.

Het onderwerp waar we het tijdens de kerkdienst over hebben gehad was homoseksualiteit. In Ghana wordt homoseksualiteit niet geaccepteerd.

Tijdens de dienst wordt alles keurig voor mij vertaald en werd er vaak naar mijn mening gevraagd. Ik voelde me echt betrokken en deel van een mega familie. Wanneer er over mij gesproken werd noemde iedereen mij "our sister".

Op televisie is nu een discussie-programma over kerkelijke kwesties.

Als het kan en als ik er tijd voor heb wil ik een typisch afrikaanse jurk laten maken. De vrouwen hier zijn in prachtige jurken gekleed. De kleuren en patronen zijn echt heel mooi. Geweldig om te zien!

Het personeel van het hotel is ook niet mega vriendelijk. Het was een kleine puzzel om aan mijn diner te komen. Het was koud (wat volgens de GGD niet goed is...). Het was een soort nasi met een stuk gebakken kip. Welk stuk van de kip het was, was voor mij een raadsel.

Nu is het 19:58. Ik ben al moe. Ik red me prima en de cultuurshock die ik volgens iedereen zou ervaren heb ik nog niet gehad. Ik mis mijn thuis, maar dat komt ook vooral omdat ik bijna heel de dag alleen ben geweest.

Ik ga zo slapen. Het is werkelijk een heel avontuur!

Reacties

Reacties

LIsette Didden

Goh Merle, wat een mooie eerste indrukken. Eén van de dingen die nog eens op mijn verlanglijstje staan is een kerkdienst bijwonen zoals jij die nu beleefd hebt; dat lijkt me echt geweldig.
Die maar voorzichtig met het eten; ik heb ooit in Singapore een week geleefd op droge maria-koekjes, beviel me toen prima.
Thuis blijft wel op je wachten hoor, wij lopen niet weg. Ik hoop dat je snel zo veel te doen hebt dat je geen tijd meer hebt om het hier te missen.
Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag!

Annette

Ik wil er ook naar toe: 10 soorten oploskoffie :)
Veel plezier vandaag!
Xx

Michelle La Vallette

Hoi Merle! Wat een verhalen, nu al! Geniet nog even van de rust en de momenten alleen, want dat zal straks wel anders worden. Geniet, ontdek en ben nieuwsgierig! Ik verheug me op je volgende verhalen! Groetjes uit het miezerige Holland

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active